Dit stuk spookt al tijden in mijn hoofd rond, maar steeds hield ik het voor me, bang om de woede van “de goeden” op mijn hals te halen. Alleen al het typen van deze zin geeft aan hoe belachelijk die gedachte is, maar ik heb om me heen gezien hoe venijnig men kan zijn. Naar anderen, maar ook soms naar mijzelf, als ik weer eens een mening had geuit die bepaalde lieden niet konden waarderen.
Vorige week brak er iets in me. Directe aanleiding was de moordaanslag op conservatieve opiniemaker Charlie Kirk. Hier moet ik nu semi-verplicht een stukje typen over dat ik zijn gedachtegoed niet deel, voordat ik kan zeggen dat ik de reactie van een aantal lieden op links uiterst teleurstellend, en behoorlijk zorgwekkend vind. Ik stip verder nog even aan dat sommigen op rechts óók regelmatig belachelijk reageren op nieuws, want dat is hoe je geacht wordt zulke discussies te navigeren. Men moet niet denken dat je aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat, natuurlijk.
Ondertussen juicht de goede kant van de geschiedenis om politieke moorden. En juichen ze niet, dan zijn ze toch op z’n minst licht geamuseerd: “Tja, die Kirk was voor wapenbezit, karmaaaa!” Ze noemen hem een racist, een homofoob, een transfoob, de hele bingokaart. Hij zou aanzetten tot haat, was een fascist, een nazi. En we weten allemaal wat je met nazi’s doet, toch? Die sla je op hun bek – of erger.
Factcheckers en oproerkraaiers
Nu is mijn YouTube-algoritme behoorlijk divers, dus ik had, in tegenstelling tot vele anderen, al aardig wat van Kirk voorbij zien komen. Vaak in kort format, met clickbait-y titels als “Charlie Kirk owns the libs!” Een beetje makkelijk, en niet mijn favoriete vorm van discourse. Maar als je dan de long-form video keek waaruit het fragment geknipt was, bleek het allemaal vaak iets genuanceerder te liggen. Dat weerhield zijn tegenstanders er echter niet van om, na zijn dood, nóg kortere clipjes te knippen die zouden laten zien hoe verdorven Kirks gedachtegoed zou zijn. Het probleem: Het klopt meestal niet. Zinnen zijn uit hun context gerukt, en vergelijkingen die hij maakte om problemen in de redenatie van zijn debatpartner te laten zien, worden getoond als ware het zijn mening. (Nee, Charlie Kirk was niet voor het stenigen van homo’s, en als je dat gelooft, dan wil ik je uitnodigen even uit je bubbel te komen en jezelf te factchecken. Echt, het is niet zo moeilijk.)
Het grootste probleem heb ik met de personen die deze compilaties zo maken. Zij móeten weten dat ze manipuleren, want om zo’n fragment te kunnen knippen, moet je het grotere geheel gezien hebben. Deze mensen zijn professioneel oproerkraaiers, gedreven door geld en/of politieke belangen. Maar dan de mensen die het delen. Ja, jullie.
Abstraheren, in hokjes stoppen, zwartwit maken
YouTuber Contrapoints maakte ooit een video (over cancel culture) waarin het fenomeen naar mijn mening fantastisch uiteen wordt gezet. Om iemand te demoniseren, maak je de casus steeds abstracter. Je begint met iemand die iets zei. Stel, iemand zegt: “Ik denk niet dat transvrouwen in de vrouwencompetitie zouden moeten meedoen.” Allereerst label je de opmerking: transfobisch. Vervolgens maak je de vertaalslag van die opmerking, naar de hele persoon. Nu ís iemand transfobisch. Daarna groepeer je alle “transfoben” bij elkaar. Het maakt nu niet meer uit of iemand een opmerking maakte over vrouwensport, of mensen in elkaar wil timmeren. Een transfoob is een transfoob. Fout. Kwaadaardig.
In hetzelfde straatje valt het vertroebelen van definities. “Silence is violence!” Verkeerde meningen zijn ook violence. Iemand niet geven wat ‘ie wil? Genocide. (En dan heb ik het hier niet over Gaza of Soedan – ik heb het over trans en/of autistische influencers die elke vorm van tegengas heel creatief op stap zes van een genocideladdertje parkeren, om vervolgens op het gras te gaan liggen rollen als een voetballer die hoopt op een penalty en een rode kaart voor de tegenstander.)
Op dit punt is er eigenlijk niet meer te discussiëren over de opmerking zelf. Of die daadwerkelijk fout was. En wat dat dan betekent. Nee, de hele persoon is afgeschreven. Een fascist. Een nazi. En we weten allemaal wat je met nazi’s doet, toch?
Denk je nu: “Goh Toeps, is dat niet wat overdreven?” Nee, helaas, zo gaat het echt. Hieronder een voorbeeld.




Waar is Luigi
Ik vind het schokkend dat zoveel mensen in mijn kringen (want ja, je kan zeggen “en rechts dan?!”, maar ik zit voornamelijk in linkse kringen) moord toejuichen. En niet alleen op politieke figuren, trouwens. Een aantal maanden geleden werd de knul die – allegedly – een zorgverzekering-CEO afknalde tot hunk van de maand uitgeroepen, en zijn fans posten regelmatig dingen als “Waar is Luigi als je hem nodig hebt?” onder foto’s of posts van hun ideologische tegenstanders.
Het heeft iets ironisch, en als het niet zo doodeng zou zijn, zou ik erom moeten lachen: Mensen die anderen uitmaken voor fascist, maar ondertussen zelf de oppositie de mond willen snoeren met geweld. Wat denken zij dat er zal gebeuren, als iedereen er zo in zou staan? Is dat echt de samenleving die je wil? Deze mensen willen geen pluriforme democratie, geen diversiteit van meningen; zij willen zelf de macht.
Ik vind het moeilijk om aan dezelfde kant van het politieke spectrum te staan als deze mensen. Maar ik laat me ook niet wegjagen. En hoewel je online soms het idee krijgt dat iedereen zo extreem is, denk ik dat er een gigantische stille, (centrum)linkse meerderheid is die het met me eens is. Regelmatig sturen ze me berichtjes, of vertellen ze me privé hoe ze ergens over denken. Publiekelijk zwijgen ze, uit angst voor de radicalen en hun aantijgingen, en hun aanhangers die nog altijd als de hond van Pavlov reageren bij het horen van een woord dat eindigt op -foob of -ist. “-fobie/-isme is geen mening!”, roepen ze dan. Maar als je zulke abstracte begrippen gebruikt, die in de laatste jaren ook in rap tempo van betekenis zijn veranderd, is het niet meer dan gezond om daar ook een discussie, en dus ja, een mening over te hebben.
Ik wil een beter links. Een links waarmee je vrij kan discussiëren, zonder verdachtmakingen, hokjes en leugens. Ik hoop op een intelligenter debat, op luisteren naar elkaar, en op factchecken voordat je iets deelt. Ik hoop op een links waar je kan zeggen: “Ik ben het absoluut oneens met je standpunt – en dat is prima.”
Wow, zo ouderwetsch! Een RSS-feed!
Sla deze link op in je RSS-reader en volg mijn blog hoe jij wil; chronologisch, in je mailbox, in je browser... Ja mensen, the past is here!
https://www.toeps.nl/blog/feed/ 
  
 

Wat een herkenbaar verhaal. De bubbels, op links en rechts, ze zijn zo hardnekkig. Het zwelgen in eigen gelijk, het alsmaar vingerwijzen naar de ander, dat soort reflexen doen niets anders dan het vijanddenken en de haat, over en weer, vergroten. Als we nou gewoon weer wat meer in elkaar geloven, als we nou gewoon weer wat meer inzien dat we veel meer overeenkomsten hebben dan dat we van elkaar verschillen. Wat zou dat mooi zijn. Dank voor je bijdrage. Die helpt vast een beetje!
Ik kan me ontzettend vinden in je analyse.
Als linkse kiezer ( mijn hele leven sp gestemd en ook lid) verbaas ik mij soms wat er allemaal voor pure haat en smerigheid vanuit de zogenaamde ” moreel verhevenen” wordt gebezigd.
Mijn definitie van links-progressief is nog steeds: sociaal , seculier en liberaal in de menselijke zin, uiteraard niet in de economische neoliberale betekenis van het woord.
Wat ik zie is sektarisch, gewelddadig, intolerant, hypocriet ( bv heel erg tegen christendom schoppen maar nooit tegen uitwassen van islam) .
Mensen die niet in het intersectionele sprookje geloven zijn nu ineens ” rechts ” of ” extreemrechts “.
Het gemak ook waarmee alles en iedereen ” racist ” en ” facist ” wordt genoemd, is eigenlijk zeer gevaarlijk. De geradicaliseerde eenling die de trekker overhaald , voelt zich een held omdat ie in zijn ogen een ” hitler ” dood geschoten heeft. Maar een echte facist is juist degene die de trekker overhaald ipv in debat te gaan.
Soms twijfel ik of ” links ” wel ” de goeden” zijn. Maar ik verdom het op een rechtse partij te stemmen. Dan liever niet stemmen, maar wat dan? Ik weet het soms niet meer.
Ik heb ook veel last van deze moord. Hem volgend zie je hoe veilig en op zijn gemak hij zich voelde tussen de studenten. Hij luisterde en gaf vervolgens zijn mening. Vroeg vaak aan studenten of ze zich comfortabel genoeg voelde bij het geven van een persoonlijk voorbeeld. Hij werd ooit in een boze bui door een meisje bijna geslagen en toen de beveiliging haar achterna ging, riep hij: laat haar los, het viel wel mee. Niks geen haat, wel een zeer zwart/witte en conservatieve mening waar ik het meestal niet mee eens ben. Blijkbaar vinden veel Nederlanders het normaal om te laten weten hoe hij dit op zichzelf afgeroepen zou hebben. Ze moesten zich schamen. Zoveel levens in duigen, inclusief de levens van de omgeving verdachte. Vreselijk….