DHL is de hel

Mensen, ik ben zó kwaad. Op DHL. Om drie redenen. Luister en huiver.

Het verkeerde huisnummer

Laatst zette ik wat kleding op United Wardrobe. Ik verkocht een aantal items, en die verstuurde ik met DHL. Dat was heel makkelijk, want ik kon via het systeem van United Wardrobe direct en volautomatisch adreslabels printen, op de pakketjes plakken en online betalen. Inleveren bij de Etos en hoppaaa! Althans, zo leek het.

Volgens mijn track & trace-info was één van de pakketjes bezorgd. Ik vroeg de koper het pakketje als “ontvangen” te melden in de United Wardrobe-app, zodat ik uitbetaald zou krijgen. Maar de verkoper beweerde nooit iets ontvangen te hebben! Plots zag ik wat er was misgegaan. De toevoeging van mijn huisnummer (-41), was achter háár huisnummer beland! Dat was mij niet opgevallen, omdat het systeem van United Wardrobe/DHL automatisch die labels genereert. “Oh ja, da’s een bekend probleem”, zei United Wardrobe.

Ze namen contact op met de mensen van DHL, die het pakketje kennelijk bij iemand anders hadden bezorgd. “Volgens GPS-informatie is de bezorger in de buurt geweest, kan de koper niet even bij al haar buren gaan aanbellen?” Eh, wat? Het meisje, dat woont op 85-B, belde nog even bij 85 aan, maar die zeiden niks te hebben ontvangen.

“We zullen een onderzoek instellen”, zei DHL tegen United Wardrobe. “Dat duurt 10 dagen.” Ugh. Eén lichtpuntje: als het pakketje kwijt blijkt, krijgen we beiden ons geld terug. Zo netjes is United Wardrobe dan wel weer.

U was niet thuis

Story 2. Ik bestelde haarverf bij Bol.com/Attitude Holland. Dat probeerde DHL eerst overdag te bezorgen, maar toen was ik tot tweemaal toe niet thuis. De derde keer zouden ze ’s avonds komen. Nou, ik zat klaar hoor! Tussen 18:00 en 21:00 zouden ze komen. Ik bestelde Thuisbezorgd en durfde amper naar de wc. Plots hoorde ik – PLING! – een mailtje van Bol binnenkomen. “Er was niemand thuis toen we je pakket wilden bezorgen…” PAR-DON?! Ik stormde naar beneden, checkte mijn brievenbus en oh, verrassend… Daar lag geen briefje.

De volgende dag was ik écht niet thuis, dus wat doet DHL dan? Nou Toeps, nou? Het bij de Etos in de straat leggen zeker, Toeps? Nee. ZE STUREN HET TERUG NAAR DE AFZENDER! Eikels.

Maar het kan nog erger

Jawel. De grootste DHL-fuckup is deze. Ook via United Wardrobe, maar omdat ik met de ontvanger had afgesproken dat we het pakket bij de lokale sigarenboer zouden laten bezorgen, zou het huisnummerprobleem van casus 1 nu niet voor problemen zorgen. (Behalve dan dat de ontvanger hierdoor geen afhaalbericht kreeg, maar omdat we elkaar spraken via Instagram, kon ik haar vertellen dat het pakketje klaarlag.)

Dus, zaterdagochtend. Zij gaat naar de sigarenboer, het pakketje ophalen dat daar twee of drie dagen eerder was bezorgd. “Eh ja sorry mevrouwtje, ik ga vanavond op vakantie, dus ik heb alle pakketjes vast teruggestuurd naar DHL!”

WAT?!

Dus wij kijken in die track & trace, staat er: “Pakket geweigerd door ontvanger.” Huh? Nee! Zíj heeft niks geweigerd! Dat heeft de shop gedaan! De ontvanger belde de klantenservice van DHL, maar die vertelde dat het pakket terug naar mij gestuurd zou worden. Niet naar een ánder DHL-punt in de buurt, niet naar haar huis, nee, terug naar mij. Daar kon niks aan veranderd worden.

Nou oké, vooruit, zo dacht ik, dan overhandig ik het pakket wel in levende lijve. De ontvanger zou vrijdag in Rotterdam zijn, dichtbij waar Riemer woont, dus oké. Maar goed… Dan moet ik het pakketje wel terug hebben. Dus ik check al dagen als een malle DHL… “Sorteren.” Al sinds zaterdag zijn ze dat pakket aan het sorteren. Hmm, gek. Toch eens bellen.

“De wachttijd is langer dan 15 minuten…”

Oh ja, dat ook nog.

Afijn, er nam uiteindelijk iemand op, en die zei: “Een retourzending kan tien tot veertien dagen duren.” Ik probeerde nog uit te leggen dat dit niet mijn schuld was, dat de sigarenboer zonder overleg de boel had teruggestuurd, dat het ABSOLUUT ONACCEPTABEL was dat ze nu in totaal zo’n drie weken mijn spullen vasthouden, dat iemand maar een wijziging in het systeem moest maken, maar nee, alles wat deze knul kon uitbrengen was: “dat is de procedure…” FUCK JE PROCEDURE!

Ik ben zó kwaad. En ik wil bij deze iedereen aanraden: verstuur NOOIT iets met DHL.

19 reacties op “DHL is de hel”

  1. Guido schreef:

    Ik ben het helemaal met je eens Toeps, Ik ben op dit moment ook aan het wachten op een pakketje. Wacht al 4 dagen en het enige dat ze kunnen zeggen is “tijdelijke overmacht”, hoe in hemelsnaam heb je 4 dagen achter elkaar tijdelijke overmacht.

    1. Toeps schreef:

      De lokale bezorger is ge-rage-quit?

  2. Yasmin schreef:

    Jup, een keer meegemaakt dat er tussen 9-14 een ipad bezorgd zou worden, toen het er om 14 uur nog niet was ben ik naar werk gegaan. ‘S nachts rond 2 kom ik thuis, staat het pakket in de stromende regen bij de voordeur (die gewoon aan de straat ligt)…?!?!?! Iedereen had het mee kunnen nemen. ‘Oh ja dat is vervelend, we zullen er een melding van maken’. Echt belachelijk gewoon

    1. Toeps schreef:

      Oh wow. Wat aso.

  3. Ine schreef:

    Je moet voor de grap eens alle berichten lezen die mensen op de PostNL facebookpagina schrijven. Pakjes in klikos, pakjes door het openstaande tuimelraam gegooid, pakjes bezorgd “ergens in dezelfde straat, belt u maar even bij alle buren aan” (net als bij jou!)… het is een dramaaaaa.

    Ook grappig: ik ben arbeidsongeschikt, dus pretty much 24 uur per dag thuis, wat inmiddels ALLE pakjesbezorgers lijken te weten. Ik ben het centrale bezorgpunt voor alle pakjes van de buren geworden.

    Maar mijn eigen pakjes? Al drie keer een briefje “u kan uw pakket ophalen bij het afhaalpunt in de buurt”, en een keer zelfs niet eens een briefje, gewoon meteen bij het afhaalpunt gedumpt. Moest de klantenservice bellen om te achterhalen waar mijn pakket ergens lag, want geen briefje dus geen idee. Ik was ook nog net op tijd, want het lag al twee weken daar 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️.

    Altijd wat met die pakjes!

  4. Margreet schreef:

    Wanneer een webshop DHL als verzendmethode aanbiedt, dan bestel ik niet en ga elders op zoek naar het artikel, of ik koop het niet! Kapotte, doorrookte verpakkingen etc. Hopelijk gaan webshops eens actie ondernemen. Ik wil best iets meer betalen als correcte bezorging gegarandeerd wordt.
    Bij ons werkt Post NL heel goed. De bezorgers kennen hun klanten persoonlijk en weten bij welke buren een pakket afgeleverd kan worden. Ik ben zelfs op weg naar de supermarkt wel eens aangesproken of er iemand thuis was, want er lag een pakketje voor mij in de auto.

  5. Marthyn schreef:

    DHL bezorgers proberen niet eens meer aan te bellen, eikels. Ben laatst achter de bezorger aangerend, toen zei hij: “ja ik heb maar gezegd dat je niet thuis was want je bent nooit thuis” WHAT DE FUCK.

    Ook een mooie, een bezorger ging steevast naar 61 i.p.v. 89 waar ik nu woon (61 daar woonde ik inderdaad een half jaar geleden). En dan elke keer zeggen dat ik niet thuis ben, uiteindelijk ook achteraan gerend toen ik letterlijk bij de deur zat toen ik de “je was niet thuis message” kreeg. Hij stond inderdaad bij 61, argument “ja ik dacht het adres klopt niet, op 89 woont iemand anders” 🤯 DAT IS NIET AAN JOU OM TE BEPALEN! 😵

  6. Lisanne schreef:

    Het probleem ligt niet bij de bezorgers maar bij de arbeidsomstandigheden. Bezorgers krijgen alleen betaald als ze een pakketje bezorgen, het sorteren ed moet in de eigen tijd. Niet gek toch dat dit soort dingen gebeuren? Van de 100 pakjes die je bezorgt op een dag, als je de helft daarvan niet kwijt kan, scheelt nogal in je inkomsten. Die mensen moeten ook de maand doorkomen. Dus we moeten niet klagen over de bezorgers maar pleiten voor betere arbeidsomstandigheden voor de bezorgers!

    1. Toeps schreef:

      Ik klaag niet specifiek over de bezorgers, maar over DHL in het algemeen. Ben het met je eens: als zij een normaal salaris zouden bieden, dan zouden ze ongetwijfeld ook betere bezorgers aantrekken, waardoor hun service verbetert. We kennen allemaal het gezegde: Pay peanuts, get monkeys.

  7. Marjon schreef:

    oh fijn om te lezen dat dit dus OOK bij andere pakketdiensten gebeurd. Ik werk bij de klantenservice van een andere pakketdienst, in het begin dacht ik dat werkelijk alles mis ging en ik er zelf geen gebruik van zou maken. (callcenter syndroom).

    1: een onderzoek KAN idd een x aantal werkdagen in beslag nemen.
    2: DHL zal in dit geval dus een standaard levering hebben waarbij ze een x aantal keer een leverpoging doen en als levering niet lukt gaat het retour afzender. Is heel gebruikelijk.
    3. pech in vakantietijd, er had naar een alternatieve afhaalpunt moeten worden gegaan. ik weet niet hoe het beleid/procedure daarvoor is bij DHL

    Sorry er word zoveel over pakketdiensten gezegd online, en er gaat idd ook een deel echt niet goed. Maar heel veel kun je gewoon terugvinden in de voorwaarden (die ik zelf ook nooit lees hoor) een pakketdienst gaat niet eeuwig met je pakketje leuren, daarom zijn er vaak 3 leverpogingen, als een pakket zoek raakt komt er een onderzoek, dit neemt tijd in beslag omdat er gekeken moet worden waar die het laatst is geweest, er gekeken word naar vergelijkbare pakketten die zijn gevonden, contact word gezocht met betreffende personen

  8. Ilse schreef:

    Oh DHL is zo de hel inderdaad! Mailen dat ik niet thuis ben (was ik wél!) en vervolgens dagen later een pakketje bij willekeurige buren (nou ja, buren…het andere einde van de straat) dumpen zonder briefje in mijn bus. Ik heb van alles geprobeerd via twitter om te achterhalen bij welke buren het bezorgd was en na lang zeuren kreeg ik een adres.

    PostNL is zoveel beter: weet mijn huis wel te vinden, weet bij welke buren ze iets kunnen afleveren als ik écht niet thuis ben en altijd keurig een briefje in de bus. Ik ben ook erg geneigd om niets meer te bestellen bij webshops die met DHL in zee gaan.

  9. Marian schreef:

    Oh zo blij dat ik niet de enige ben. Ze bellen niet aan, vertellen doodleuk dat ze een bezorg afspraak hebben gemaakt maar weten vervolgens niet met wie, pakket gelijk bezorgen op dhl punt 3 km van m’n huis zonder eerst bij mij te bezorgen, enz enz. De winkel waarbij ik bestelde wilde net zolang door gaan met pakketten aanbieden bij DHL totdat dhl het eens zou gaan bezorgen. Na een maand is de winkeleigenaar maar in z’n auto gestapt en vanuit Groningen en heeft het zelf bezorgd. Dat was sneller dan het 6 weken durende drama.

  10. Laura schreef:

    Ik bestelde midden februari enkele artikelen bij een Europese webshop en rekende mijn waren direct af met paypal. Ik kwam er vervolgens achter dat paypal mijn huisnummer niet had meegenomen. (Ik weet het, ik had dubbel moeten checken maar dit schijnt vaker te gebeuren. ) Wanneer ik op Paypal inlogde bleken mijn adresgegevens gek genoeg wel te kloppen. Het pakketje kon door DHL dus niet geleverd worden en het is bij hen niet mogelijk om later iets te wijzigen (bij verzendfirma’s zoals DPD kan je later het pakketje nog laten afleveren bij een ophaalpunt).

    Dus ik verwachtte dat DHL het na 2/3 weken terug zou sturen naar de afzender, maar het pakketje was opeens kwijt? In de tussentijd meerdere keren gebeld met DHL international maar ze konden mij amper in het Engels te woord staan. En fatsoenlijk samenwerken met verschillende onderdelen van DHL in Europa bleek ook niet te kunnen.Uiteindelijk bleek de verzender een claim te moeten indienen. Maar er gebeurde maar niks aan die kant. Een maand later bleek het pakket toch weer traceerbaar te zijn en werd het teruggestuurd naar de webshop. Volgens de track en trace zou iemand het daar hebben opgepikt, maar de webshop sprak dit zelf tegen. Uiteindelijk had ik na 4+ maanden mijn geld teruggekregen van de webshop. Maar DHL heeft nooit een poot uitgestoken. Als ik van te voren wist dat ze DHL als bezorgdienst gebruikte, had ik er sowieso niks besteld.

  11. Laura schreef:

    He toevallig dat ik afgelopen weken ook al ‘problemem’ heb met DHL. Een pakketje van omoda, paar sandalen, toch nodig deze zomer, zou vorige week komen tussen 14:00 en 18;00. Dus ik blijf braaf thuis. Eerst de middag, dan ook maar de hele avond. Geen pakketje. Volgende dag bleek die verkeerd gesorteerd te zijn. Inmiddels een week later ligt het pakketje volgens de track en trace code nog in het sorteercentrum om gesorteerd te worden. Echt, PostNL is een wereld van verschil voorin. Maar jammer genoeg heb je dat niet voor het kiezen bij webshops.

  12. N.L.I. schreef:

    Post nl al 2 keer aan de deur geweest en ze bezorgen mijn pakket gewoon op de begane grond
    Zelf woon ik de 13de etage en er zijn 2 liften. Zo lui zijn ze! Bellen naar post nl heeft ook niet geholpen omdat er geen code op het briefje was. Er lag nl een kaartje dat ze mij gemist hadden, terwijl ik potverdomme zelf de deur voor ze had geopend.

  13. Sanne schreef:

    PostNL is ook zo lekker handig. Had wat besteld van zalando en bol.com. Maar bol.com had het in zo’n dik brievenbuspakket gedaan wat net door de gleuf past. En waar ik woon hebben we van die kleine brievenbussen. PostNL heeft eerst het bol.com pakket erin gepropt, wat ik er naderhand via de gleuf uit moest halen omdat het anders niet ging lukken. Zogenaamd een half uur na die van bol.com was die van zalando bezorgd, maar dat kon dus niet want het bol.com pakket blokkeerde de gleuf. Bezorger blijft volhouden het bezorgd te hebben. Contact met PostNL hierover gehad en die staan achter hun bezorger.
    Ik denk zelf dat de bezorger het toen maar in de hal heeft achtergelaten (zoals vaker gebeurd is) en iemand het gejat heeft. Want een week later lag er een lege, opengescheurde zalando zak in m’n brievenbus zonder pakbon en product. PostNL weer gebeld, nee bezorger zegt het echt in de brievenbus te hebben gedaan (ondanks dat ik foto’s als bewijs heb dat dat dus niet mogelijk was). Moest m’n geld maar terug vragen bij zalando. Gelukkig zijn die niet zo moeilijk.

    Of dat ik wist dat ik er niet was tijdens bezorgen van een groot pakket. Briefje opgehangen met huisnummer van buren die het wel aan wilden nemen, krijg ik melding van de app dat de bezorger me gemist heeft.. ja duh.. dag langer wachten op m’n ventilator.

  14. Mies schreef:

    Aaargch: precies vandaag: ook ik ben volgens dhl niet thuis… ook geen kaartje in de bus met code… alleen mededeling als de track en trace check… dus kan geen nieuw bezorgmoment inplannen…telefonische wachttijd > 15 min. Na 20 minuten vertelt de medewerker dat ze er allemaal niets aan kunnen doen, dat ze de bezorger niet kunnen bellen en dat ik het bezorgmoment niet kan aanpassen. Ik moet de verzender maar bellen ,die kan dat wel. Die geeft op haar beurt aan dat pas te kunnen als ze weer tevergeefs langs zijn geweest. Dat zal morgen zijn, dus bel dan maar terug.
    Deze autistische dame krijgt daar dus echt stress van, want morgen ben ik niet de hele dag thuis, bij wachten loopt so-wie-so de spanning op door het onzekere karakter ervan en nu ben ik helemaal er niet zeker van dat-ie überhaubt aanbelt….
    En nog een fijne middag, hè? Wat zal mijn man blij zijn als hij thuiskomt en me zo ( in zijn ogen onnodig) gestresst en paniekerig aantreft.. dus ook een fijne avond óók

  15. Mies schreef:

    Vanaf 8:00 vanochtend me in de open deuropening geposteert en werkelijk een dhl bezorger, die weigerde zich te legitimeren en beweerde gisteren wèl een briefje in de bus te hebben gedaan, aan de deur gehad met het pakket. Dat beschadigd is….

  16. Mirel schreef:

    Ellende is het, ik zat laatst op een pakje te wachten, wordt er aangebeld door DHL met de vraag of ik een pakje voor de buren kan aannemen. Prima, maar mijn pakje schijnt ook in uw bus te liggen…. Ja dat klopt, maar die heb ik nog niet gevonden, daar kom ik straks voor terug ?!? Komt mijn pakket uiteindelijk 2 dagen later en lees ik online dat ik niet thuis zou zijn geweest. Stelletje incompetente lui….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *