The New Cool Kids of Tokyo

Dit artikel verscheen eerder in CosmoGIRL! Ik maakte deze reportage (tekst én beeld!) toen ik dit voorjaar in Tokio woonde.

Misschien herinner je je het nog wel: Gwen Stefani’s song “Harajuku Girls”, waarin ze zingt: “Harajuku Girls, you got the wicked style – I like the way that you are, I am your biggest fan!” Een tijd lang werd Stefani bij elk publiek optreden vergezeld door vier Japanse meisjes, die er uiterst schattig uitzagen, maar helaas niet meer waren dan karakterloze accessoires. Gwen kreeg de nodige kritiek, en terecht. Want de fashion kids van Harajuku, de hipste wijk van Tokio, zijn zóveel meer!

MAYUMI (18) Instagram: @mayu82_89

In haar roze-met-blauwe look, gecombineerd met bijpassend geverfde haren, is Mayumi een opvallende verschijning. De eerstejaars studente modemarketing op het beroemde Bunka Fashion College omschrijft haar style als Harajuku Kawaii.

Kawaii
“Super Kawaii, that means, super cute in Japanese!”, zo kirt Gwen Stefani ons toe. Ze heeft gelijk. Kawaii betekent schattig, en het is een begrip dat overal in de Japanse samenleving terugkomt. Geloof het of niet, zelfs de politie heeft in Japan een schattig cartoon-figuurtje als mascotte.

In de Harajuku-mode zie je kawaii terug in verschillende stijlen. Zoek op Instagram bijvoorbeeld naar #fairykei, waarin pasteltinten, Disney-figuurtjes, My Little Pony’s en items uit de 80’s en 90’s terugkomen. Of check #kawaiifashion, #jfashion en het hysterische #decorakei, waarbij je gemakkelijk het gehele assortiment van de Claire’s in je haar kwijt kunt.

Mayumi: “Twee jaar geleden begon ik me te kleden in Fairy Kei, en dat doe ik nu af en toe nog steeds. Vorig jaar raakte ik bevriend met een meisje dat zich kleurrijker kleedde. Ik vond haar zo kawaii, dat ik zelf ook meer kleurrijke dingen ben gaan dragen. Ik heb gemerkt dat je, als je gewoon draagt wat je leuk vindt, veel nieuwe vrienden ontmoet.”

KUREBAYASHI (25) instagram: @kurebayashiii



Haruka Kurebayashi, ook wel bekend als Kurebayashi-san, is hét decora-icoon van Harajuku. Ze heeft op dit moment 128K volgers op Instagram en heeft van haar insta-fame een fulltime baan gemaakt. Zo doet ze modellenwerk en heeft ze haar eigen kledinglijn, genaamd 90884. Kurebayashi: “Ik krijg uiteenlopende reacties op mijn kledingstijl, maar ik hoor toch vooral dat mensen er blij van worden. Daar word ik dan zelf ook weer blij van.”

CANNINY (3565) instagram: @canniny

Laat je niet misleiden door de schattige looks van Canniny, want deze mystery girl (“Waar kom je vandaan?” – “Ik ben een alien from outer space!” – Hoe oud ben je?” – “Drieduizendvijfhonderdvijfenzestig jaar, ik ben een onsterfelijke zombie!”) laat niet met zich sollen. Wanneer toeristen ongevraagd foto’s van haar maken, bijt ze van zich af. Maar haar gereserveerdheid is niet voor niks: Canniny werd een tijd lang gestalkt! “Het was een man van in de vijftig. Hij draagt ook lolita-jurkjes en maakt foto’s van zichzelf in suggestieve poses. Hij bleef me berichtjes sturen via social media, en toen ik hem had geblokt, maakte hij nieuwe accounts aan. Hij benaderde zelfs mijn vriendinnen! Gelukkig woont hij niet in Tokio, maar toen hij laatst in town was, voelde ik me toch niet zo veilig.”

Lolita
De naam heeft niks te maken met het boek “Lolita” van Vladimir Nabokov, over de liefde van een volwassen man voor een meisje van twaalf. Deze manier van kleden heeft dan ook, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niks met seks te maken.

Binnen de Lolita-subcultuur bestaan verschillende stromingen, zoals bijvoorbeeld sweet lolita, met prints van ijsjes en taartjes en alles wat zoet is, en gothic lolita, de zwarte, duistere tegenhanger van de zoete meisjes. Wil je op Instagram op zoek naar inspiratie? Check dan de hashtags #lolitakei (kei is Japans voor stijl), #gothiclolita, #sweetlolita en #classiclolita. Nederlandse Lolita’s kunnen hun lol op bij Summer Tales Boutique in Houten, maar bijvoorbeeld ook online bij Chinese shophemel AliExpress.

Naast kleding zijn ook pruiken populair onder lolita-meisjes. Canniny: “Ik heb er denk ik wel dertig! Sommige exemplaren heb ik gekregen van webshops, in ruil voor een Instagram-post. Pruiken zijn op warme dagen niet echt fijn, maar ik moet wel. Door het vele bleken en verven van mijn haar, begon het af te breken en uit te vallen! Ik heb me voorgenomen mijn eigen haar met rust te laten, en ja, dan is een pruik toch wel handig.”

RIZNA (19) instagram: @i_rizna

Duizendpoot Rizna is DJ en maakt magazine Fanatic Tokyo (@fanatic__tokyo). In het blad besteedt ze aandacht aan de vele vintage- en tweedehandswinkels die Tokio rijk is.

Used & Vintage
Het klinkt in onze oren misschien wat lomp, maar “used” is een heel normale term in Japan. Used clothes zijn bijvoorbeeld de geïmporteerde jeans en sporttruien uit Amerika, die super hip zijn in Tokio. De term “vintage” is voorbehouden aan kleding van meer dan twintig jaar oud.

Niet alleen in Harajuku zijn veel vintage shops te vinden, ook de wijken Shimo-Kitazawa en Koenji zijn een shopping paradise voor tweedehands-koopjesjagers. Maar weet je wat stiekem misschien het allerleukst is? In ons eigen Nederland zijn de tweedehandswinkels bijna de helft goedkoper! Check bijvoorbeeld Zipper in Amsterdam (@zippervintageclothing) en Cheap Fashion in Rotterdam (@cheapfashionrotterdam).

SARAH (17) instagram: @i_am_saaara

“Gang Style”, zo omschrijft Sarah haar look. Ze draagt een rode, tweedehands trainingsbroek, een zwarte top, gigantische plateauzolen en om de look af te maken een harnas dat gebruikt wordt bij parachutespringen. Ze draagt donkere lippenstift en kijkt stoer, maar Sarah blijkt het schattigste, vrolijkste meisje dat er is.

“Blijf altijd trouw aan je eigen stijl!”, adviseert Sarah ons. Volgtips van Sarah: Nylon Magazine (@nylonjapan), Tokyo Fashion (@tokyofashion) en Japans topmodel Kiko Mizuhara (@i_am_kiko).

PION (19) instagram: @o___is



Roze is voor meisjes, kort haar is voor jongens? Wrong! In Harajuku zien we steeds meer jongeren de gendernormen doorbreken. Kunstacademiestudent Pion voelt zich niet gedwongen tot één van beide hokjes, en wordt dan ook niet graag met “hij” of “zij” aangesproken. We zien Pion in een oversized shirt, gecombineerd met een zwarte broekrok. In Pions schoenen en make-up zie je invloeden van de traditionele Japanse cultuur. “Van kinds af aan hield ik van schilderen. Nu uit ik mijn creativiteit in mijn kleding. Ik draag wat ik wil, en laat me niet in hokjes stoppen.” Het zal je vast niet verbazen dat David Bowie een van Pions voorbeelden is.

Genderless
Genderless, in Japan ook wel bekend als #genderlesskei, is een kledingstijl waarbij oude ideeën over wat voor jongens is, en wat voor meisjes, worden doorbroken. En waarom zou een jongen geen make-up mogen dragen? Genderless Kei is een fashion style, en hoeft niet te betekenen dat de drager ervan transgender, homo of lesbisch is. Het kán wel, maar het staat in principe los van elkaar.

YUTARO (19) instagram: @aaaoe__

Deze shop boy is een sensatie op Instagram. Met as we speak 164K volgers en optredens in tv-shows en commercials is het bijna niet voor te stellen dat Yutaro nog gewoon in een klein kledingwinkeltje werkt. (Een geweldige 80’s en 90’s pastel vintage shop overigens, genaamd @santonibunoichi, check it out!)

Net als Pion is Yutaro’s fashion genderless. “Wat overigens niet betekent dat ik een meisje wil zijn,” aldus Yutaro. “Voordat ik in de winkel ging werken, kwam ik er als klant. Ik werd verliefd op de kleding, en alle bezoekers van de winkel met hun eigen, unieke style. Door me op deze manier te kleden, kan ik iedereen inspireren, jongens én meisjes. Het geeft me zelfvertrouwen.”

Cool Japan
In museum Volkenkunde in Leiden kun je nog tot 29 oktober (hij is verlengd!) naar tentoonstelling Cool Japan, waaraan ook Kurebayashi meewerkte: ze stelde een speciale outfit samen. Meer info vind je op cooljapan.volkenkunde.nl Da’s nog eens leuk punten scoren voor CKV!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *