Even bijkletsen: Hoi, ik ben een slechte influencer

Nee, sorry, het was niet mijn bedoeling na mijn “nieuwe baan!”-stukje meteen deze blog dicht te gooien. Maar het was druk, het is december, en ik heb niet echt concrete verhalen. Wel veel halve. Dus ik denk dat ik het bij een kletspraatje hou, zo’n praatje dat vloggers normaal gesproken opnemen onder het kopje “even bijkletsen”, of onder het kopje “IK WAS BIJNA DOOD?!”, als ze leven van de YouTjoep-moneys.

Zei ik YouTube? Ah kijk, eerste onderwerp. Naar aanleiding van mijn blog over influencers besloot de Volkskrant dat op te pikken en mijn stuk zo goed als één op één na te maken. Een beetje hoe je in de brugklas een werkstuk maakt, gewoon dat hele boekje over cavia’s in “je eigen woorden” overschrijven.

vktoeps

Links de Volkskrant, rechts mijn blog

Mascha (van Beautygloss) had overigens nog op mijn post gereageerd, via Twitter. Dat het lastig was om over politiek te schrijven, omdat je daarmee af en toe nogal extreme mensen aantrekt. Ik denk dat ze daar, met een vriendinnetje dat werkt bij DENK, wel een aardig beeld van heeft.

Gekke Geertje

Ik schreef vervolgens een stuk over Wilders en mocht een heel klein beetje proeven hoe het was. Het stuk ging viral, werd op de topdag bijna 25.000 keer gelezen en kreeg 277 reacties. Eén heb ik verwijderd: Als je hoopt dat iemand door een asielzoeker verkracht wordt, om zo je gelijk te krijgen, mag je van mij wegblijven. De rest van de reacties heb ik toegelaten, van hele A4’tjes met levensverhalen tot komische uiteenzettingen waaruit zou moeten blijken hoe dom ik wel niet was. Ik kan het hebben. Wie overigens níks kon hebben, was Geert Wilders himself. Hij heeft me geblokkeerd op Twitter.

img_5578

Voor iemand die zo prat gaat op de vrijheid van meningsuiting kan ‘ie wel erg weinig hebben, hè?

The True Cost

Maar goed, terug naar de influencers. Vandaag keek ik, tijdens het nabewerken, de docu The True Cost (Netflix) voor een tweede keer. Al een tijdje ben ik me bewuster van wat ik draag. Stiekem ook omdat ik in Japan ontdekte hoe leuk vintage is, en omdat ik sinds KonMari helemaal klaar ben met overmatig kopen, maar natuurlijk is het belangrijkste issue de Fast Fashion-industrie. Kleding die gemaakt is om weg te gooien. Die één seizoen meegaat, en gemaakt is onder mensonterende omstandigheden. In de docu zie je een aantal vloggers hysterisch praten over hun nieuwste “haul”, en ik voelde me schuldig. Zo’n blogger wilde ik ooit ook zijn.

Toen Fashionmilk net bestond, was een uitnodiging voor een pers-event een bevestiging: “We worden serieus genomen! We doen iets goed!” Ik kickte op goodiebags en zomaar opgestuurde productlijnen van cosmeticamerken en internationale high street-merken. En ook op de site schreven we doorgaans lyrisch over model X dat de nieuwste campagne voor merk Y had gedaan. Want hey, als H&M je boekt, dan doe je iets góed, toch?

Ik kreeg goodiebags met goedkope parfum van Zinzi, een gesponsorde string in maat S, een plastic slipper voor je wijnglas… (Meer goodiebag-shit aan het einde van deze vlog van Aafke.) Mails van merken die ik niet draag, met uitnodigingen voor hun feestjes om eventuele samenwerkingen te bespreken. En dan ben ik nog niet eens bekend.

Nu ik er zo op terugkijk, schaam ik me. Oh, wat was ik blij dat ik contact had met de PR-peeps van de Primark. Dat ik op Amsterdam Fashion Week mocht komen. Inmiddels gaan bijna alle PR-mails standaard de prullenbak in. Ik wil niet zeggen dat ik iets tegen álle commerciële samenwerkingen heb, want er zijn ook ontzettend leuke acties geweest met merken waarmee ik ook daadwerkelijk wat heb (Canon, bijvoorbeeld), maar dat overdadige, opzichtige geconsumeer? Nee. Kijk alsjeblieft naar The True Cost en denk: “Joh, vintage is ook hartstikke hip.”

Overigens mijn excuses voor de featured image, ik weet het, ik heb nodig nieuwe nodig, maar ik heb even geen tijd om ze te schieten of bewerken.

4 gedachten over “Even bijkletsen: Hoi, ik ben een slechte influencer”

  1. “Mooi” schrijven en goed inhoudelijk lezen zijn duidelijk ook 2 verschillende dingen.

    Ben jij nou inmiddels niet ook een influencer?
    Dan wel een die ook niet veel succes zal behalen ben ik bang. Jij zou imo menig Wildersstemmer aan t denken kunnen zetten…maar..
    Door mensen oerdom te noemen jaag je ze alleen maar naar het andere kamp.

    Verder mag ik over t algemeen wel wat je typt hoor; maar je hoeft mij verder ook niet te overtuigen.

    Ik las t eerder al ergens..:”Nu krijgt hij zeker mijn stem, nadat ik het verhaal gelezen heb. In het begin was het een verhaal waar ik wat mee kon, maar toen je begon met grote bek van Wilders, toen was het mij duidelijk, je bent gewoon een Wilders hater.”.

    Tsjah, indien je echt mensen wilt bereiken zou je nu wel moeten weten wat te doen he…of aan te passen. En anders begrijp je misschien nu beter waarom velen er sowieso ook niet aan beginnen..

    1. Nogmaals: Ik zeg niet “jij bent dom”, ik zeg, “de keuze voor Geert is dom”. En voor wie valt over de term “grote bek”, die zou bij Geert toch ook al 300x moeten zijn afgehaakt? Na zijn belachelijke plaatje van Merkel eerder deze week, bijvoorbeeld. Deze persoon was écht niet van plan z’n mening bij te stellen, die poogde mij alleen maar te laten zien hoe slecht mijn verhaaltje was. Beetje doorzichtig.

      1. Ach ja, je hebt iig gelijk met de opmerking dat mensen met invloed te weinig proberen.
        Maar ook zij zijn, net als de rest van de overgrote massa, niet genoeg bewust. En net als de Wildersstemmers…en de vvd-stemmers…en de..
        Een vlotte babbel en zelfverzekerde zelfverzekerdheid (juist ja) zijn geen garantie voor een beetje zelfbewustzijn.

        Ik stem tegenwoordig maar op Marianne.. die heeft tenminste een visie..

  2. Ja wow toen ik de volkskrant las moest ik gelijk aan jouw blog denken! ik dacht eerst dat het een aangepast stuk was van jouw hand, maar het was dus gewoon een kopie :( Heel suf, Volkskrant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *