Over het kopen van Instagram-followers

Al een tijdje viel het me op: het Instagram-account van een Fashionmilk-concurrent had best wel veel volgers. Toen ik vorige week keek, had het account zelfs Fashionmilk voorbijgestreefd. De site waar ik al drieënhalf jaar aan werk, voorbijgestreefd door een websiteje dat nog geen jaar bestaat, met soms twijfelachtige content. Hoe dan?! Het zat me niet lekker. Ergens voelde ik me zelfs een beetje jaloers. Hoe kan zij zo snel..? En toen kwamen daar de eerste barstjes.

Account te koop

“Wist je dat zij haar account heeft gekocht?”, hoorde ik in het roddelcircuit. Gekocht? Ik trok een wenkbrauw op. “Ja, het account was eerst van iemand anders. Zij heeft de naam veranderd en alle content eraf gehaald, en is toen met een paar duizend volgers begonnen!” Ik had er nog nooit aan gedacht, maar op Instagram is dat inderdaad kinderlijk makkelijk. Een naam mag je ongelimiteerd veranderen, anders dan bij bijvoorbeeld Facebook.

Niet veel later kwam ik trouwens nog een voorbeeld tegen van dit fenomeen: met Fashionmilk volgde ik ineens een webshop, die ik 100% zeker nooit ben gaan volgen. Met het Fashionmilk-account volgen we alleen modellen en een handjevol modemensen, dus eh… Huh? Mijn vermoeden is dat een model deze shop is gestart, om vervolgens meer dan 7000 mensen te kunnen bereiken met de laatste aanbiedingen.

Vind ik leuk

Goed, terug naar de concurrent. Na een kort gesprekje met een bloggende vriendin, over een andere blogger die likes kocht, besloot ik het account eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Ik zag een foto, niet eens een heel boeiende, met opvallend veel likes. Ik klikte erop, opende de accounts en zag dit:

IMG_3974 IMG_3975 IMG_3978

Wat zijn dat? Nep-accounts! Ik dook eens wat dieper in de materie, en ontdekte dat je al duizend likes hebt voor nog geen vijf dollar! Waarom volgers of likes kopen? Omdat je met meer volgers interessant lijkt voor persbureaus, partners om mee samen te werken én potentiële volgers. Er zijn verhalen bekend van bloggers die hun eerste tienduizend volgers hebben gekocht, waarna het balletje is gaan rollen omdat iedereen dácht dat de betreffende blogger populair was.

Oké, volgers kopen begrijp je dan misschien. Maar waarom likes? Nou, omdat persbureaus ook niet achterlijk zijn natuurlijk. Als zij een account zien met duizenden volgers, maar er wordt nauwelijks gereageerd op de berichten, dan klopt er iets niet. Maar daar hebben de oplichters dus weer een nieuw trucje op gevonden: likes kopen!

Onnavolgbaar

Ik klikte ook eens op de volgers van onze concurrent. Het was inmiddels geen verrassing meer, maar ook daar hetzelfde verhaal. Het ene na het andere gekke account, en bijzonder weinig “normale” mensen. Hoe je een nep-account herkent? Simpel. Meestal hebben ze maar een paar foto’s online staan. Daarnaast is hun bio doorgaans niet uitgebreid, volgen ze bizar veel mensen of juist heel weinig. De foto’s op het account zijn vaak random ergens van internet getrokken.

Er schijnen in India en andere tweedewereldlanden bedrijven te zitten die aan de lopende band fake accounts aanmaken. Vijf dollar is daar een dagloon, genoeg om de hele dag profieltjes te registreren en posts te liken. En dan gebeurt er natuurlijk ook nog een boel geautomatiseerd. Wat wij nu zien, zijn slechts de goedkope nepperds. De stumperds, die direct door de mand vallen. Er bestaan ook diensten die “echtere” likes en volgers verkopen. Moet je je eens voorstellen, dat iemand in India jouw account kopieert, om daarmee lekker te gaan zitten liken… Brrr.

Follow for follow

En dan heb je natuurlijk nog de follow-for-follow-apps. Dit is niet zo shady als volgers kopen, maar zuivere koffie is het natuurlijk niet. Het concept: de app zorgt ervoor dat jij achtduizend mensen volgt, waarna die achtduizend mensen jou terugvolgen. Resultaat: je hele newsfeed naar de knoppen, want wat moet je met achtduizend mensen die je niet kent? Toch vinden veel mensen het de moeite waard, aan zulke accounts te zien:

IMG_3996 IMG_3977
Omdat ik niet zeker weet of dit echte mensen zijn, heb ik de usernames even onleesbaar gemaakt…

Toen ik hier gisteren achter kwam, voelde ik me heel naïef. Natuurlijk, ik wist dat het kon, ik stond er alleen niet bij stil dat het zó vaak gebeurde! Volgens een bevriend model is het ook in de modellenwereld schering en inslag. Bureaus als Women vermelden tegenwoordig op hun site ook het Instagram-account van het model, en er zijn agencies die hun modellen pushen volgers te kopen. Is goed voor je boekingen, aldus het bureau.

Het is bizar. Het is frustrerend. Bijna krijg je de neiging om dan óók maar volgers te gaan kopen, want iedereen doet het! Wij lijken straks het sukkeltje met “maar” 5800 fans, terwijl de concurrent goede sier maakt met 7000 neppers. Nee, ik ga geen volgers kopen. Ik ben niet helemaal achterlijk. Ik hoop maar dat Instagram hier snel een stokje voor steekt en weer een grote schoonmaakronde doet. Dan gniffel ik in een hoekje als de concurrent er nog maar een paar honderd over heeft.

25 gedachten over “Over het kopen van Instagram-followers”

  1. Wij worden als internetbureau ook steeds vaker bestookt met de vraag of ze bij ons instagram volgers kunnen kopen. Schijnt dus toch populair te zijn, met name onder sommige food / fashion bloggers!

    Nadat we dit artikel doorsturen, verdwijnt die vraag meestal snel en gaat men voor au-naturel of een advertentiecampagne op Instagram – dus hartelijk bedankt voor deze uitleg!

  2. Top artikel!

    Ik overwoog (tegen beter weten in) om een aantal insta-followers te kopen voor een nieuw instagramaccount.

    Na het lezen van dit artikel besef ik me des te meer dat het totaal niet interessant is.

  3. wat ik me dan wel afvraag, is waarom er zo vaak nep accounts mij volgen, ookal koop ik geen volgers? laats opeens +50 volgers, bijna allemaal nep!

    1. Dat zijn mensen die 34345345 mensen volgen, in de hoop dat je ze terug gaat volgen. En ook dat kan automatisch met een of andere dienst.

  4. De een zal het kopen van Instagram volgers als idioot beschouwen, terwijl de ander er blij mee is. Los van het feit dat bedrijven het doen, bestaat er ook nog een ander oogpunt. Denk hierbij aan modellen of acteurs die Instagram volgers kopen. Deze zullen een beter contract krijgen, vooral de modellen. Deze contracten zijn tegenwoordig vaak gebaseerd op het aantal volgers, het aantal likes, aantal comments etc. Er wordt dus tegenwoordig minder gekeken naar hoe ‘mooi’ iemand is, maar meer wat voor sociale interactie deze kan opleveren voor een bedrijf. In dat opzicht, puur voor zelf gewin (geld), is het te begrijpen. Voor studenten of bedrijven is het meer om beter over te laten komen. Of je dit daadwerkelijk zo wilt aanpakken is een keus voor ieder; opvallend zijn de mensen die geen waarde hechten aan de reacties onder een foto. Honderden likes, en maar 2 reacties?

    1. Je vergeet alleen dat gekochte likes geen echte sociale interactie zijn. Dat levert dus voor het bedrijf helemaal niks op, sterker nog, het bedrijf wordt belazert door het model met de nepvolgers.

      1. Daar heb je gelijk in, daarom is het ook puur eigen gewin. Echter, zolang de volgers in het eerste oogopslag legitiem lijken, zullen veel bedrijven hier in trappen. Of je dit ethisch kan verantwoorden met jezelf is natuurlijk een ander verhaal! Goed artikel overigens!!

      2. Dat is niet helemaal waar hoor, ik heb net likes gekocht en ze worden gewoon getoond als echte statistieken. Je kunt hier de boel dus harder mee bedonderen dan ooit!

        Enige nadeel is dat de stats niet Nederlands zijn maar omdat ik een USA georiënteerde account heb, maakt dat voor mij niets uit.

  5. De afdeling sales van ons internetmarketingsbureau merkt dat deze vraag de laatste tijd sterk groeit. Het blijkt dus steeds populairder te worden. Met name modellen en bloggers maken hier gretig gebruik van. Wij sturen in onze reacties meestal blogs zoals deze, voor de meeste werkt dit. Sommigen willen het alsnog proberen, we zullen zien welke oplossing het best is voor het lange termijn.

    Hartelijk dank voor dit blog, erg informatief, niet alleen voor ons, ook voor onze contacten.

  6. Je hebt hier helemaal gelijk in! Ik zie ook dat het steeds vaker gebeurt. vooral met modellen is het een populaire bezigheid. Aan de ene kant ook weer begrijpelijk voor ze, anders vallen ze echt achter. Het is een beetje dubbel.

  7. Waarom steek je neus in andersmans zaken ? Iedereen mag toch zelf doen wat die wil met je jaloerse karakter steek lekker je neus in je eigen bussines ipv andere mensen misgunnen . Je komt echt zo ziellig en jaloers over op misselijkmakend zulke mensen als jij .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *