logos

Wie gaat er mee naar Twitter?

Het is zondagochtend, de dag nadat Douwe Bob de elfde plaats behaalde op het Eurovisie Songfestival. Ik open Facebook. De eerste post die ik zie is van een kennis. Een foto van haarzelf, met chips, op de bank: “Ik zit er klaar voor! Hup Douwe!” Eronder, in kleine lettertjes: “dertien uur geleden”.

1-2-3, zie jij wat ik zie?

Het is een probleem dat iedereen zal herkennen: Facebook sorteert de posts van je vrienden met behulp van een bepaald algoritme, dat de plank meer dan geregeld volledig misslaat. Pagina’s van bedrijven worden steeds minder vaak getoond, om zo de spartelende ondernemer over te halen advertenties te kopen.

Sinds een tijdje is ook Instagram met deze praktijken begonnen. Met het veranderen van de hipstercamera in een WordArt-achtig aftreksel daarvan, is ook het grote sorteren begonnen. “Ja maar, nee, kijk, dit vind jij hándig!”

Luister goed, beste Facebook en Instagram: ik bepaal graag zélf wie ik wil volgen. Besluit ik daartoe, dan wil ik vervolgens ook alle statusupdates van deze persoon of dit bedrijf zien. Vol-gen, weet je wel? Hoezeer Zuckerberg en co. ook menen dat dit goed voor ons is, omdat we anders té veel updates voor onze kiezen krijgen, ik trap daar niet in. Ben ik iemand zat, kan ik die persoon altijd muten of ontvolgen.

Bitch better have my money

Op zoek naar een alternatief voor deze ellende, kwam ik Tsū tegen. (Tsū is de klank behorende bij het Japanse teken ツ, die blije smiley). Dit is een sociaal medium dat een midden houdt tussen Facebook en Instagram, met één groot verschil: De users krijgen betaald voor hun content!

Vind je het eigenlijk ook niet raar, dat Facebook casht op advertenties, die naast foto’s en verhaaltjes staan die jíj hebt gemaakt? Vergelijk het eens met een blog: alle banner-inkomsten aldaar zijn voor jou, en zo hoort het ook. Tsū is het daarmee eens, en betaalt hun users 90% van de banneropbrengsten. Het mag er dan misschien niet al te mooi uitzien, met al die ads, maar hey, het is voor een goed doel.

screen

Afijn, ik maakte Tsū aan, en verdiende tot nu toe 0,01 dollar. Ja, kijk, da’s het probleem: er zit (nog) niemand op. En hoewel ik dácht dat Tsū de postvolgorde chronologisch hield, zie ik ook hier een vreemde volgorde, waarin ik nog geen lijn heb ontdekt.

Terug naar Twitter

Hoe enthousiast ik ook met Tsū ben begonnen, ergens wekt het weerzin. Wéér een sociaal netwerk. Ik zit nu al op Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat (biancatoeps), Pinterest, Swarm… Oh ja, en Twitter.

Twitter was ik eigenlijk al een beetje vergeten. Jarenlang heb ik automatisch mijn Facebook-posts doorgestuurd naar de blauwe vogel, die steevast mijn berichten afkortte tot 140 tekens, waardoor de boodschap meestal totaal niet overkwam. En toen was daar het Songfestival.

Want hoewel Twitter je tegenwoordig de highlights laat zien onder het kopje “terwijl je weg was”, vind je daaronder gewoon iedereens tweets. Op de juiste volgorde! En zo begrijp je dus wíe het is die een lelijke jurk draagt, omdat de tweet real-time, en niet zestien uur later, bovenaan mijn timeline staat. Ik stofte mijn account af en had een hilarische avond.

Dus, terwijl Facebook meer en meer verandert in de thuishaven van Bep met krabbelplaatjes (en we weten allemaal hoe dat met Hyves is afgelopen…), komt de jeugd er zelden meer. Hun uiterlijke vertoon vinden we op Instagram, terwijl de meer échte beelden via Snapchat te zien zijn. Bekende dj’s en tv-sterren beginnen een vlog op Youtube, en Youtubers komen op de reguliere tv. Lange verhalen kan ik kwijt op mijn blog, en voor de rest… Twitter it is!

Welke social media gebruik jij het meest?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *